torsdag 15 april 2010

Jag vet inte var jag ska börja

Min faster är en gammal "tjej" på 72 år, hon är underbart glad och pigg för sin ålder, därför kallar jag henne för tjej... Jag fullkommligt älskar henne och hennes smak för livet. Nu har det fallit sig så att min "låtsasfarfar" har hamnat på hem och därför så har huset han bott i blivit tillgänglig för försäljning. Pappa och faster äger båda hälften av huset, så min "låtsasfarfar" har bott där som hyresgäst kan man säga. Nu säger faster att det är bara hon som står på huset, men det är klart att er pappa ska få hälften... Hur funkar detta undrar vi syskon? Fattar inte riktigt varför inte pappa står på hälften av huset? Kan det varit så att när farmor gick bort så hade pappa ekonomiska bekymmer, så att det blev bättre för honom att inte ha ett hus som "tillgång"? Ja, det får vi väl aldrig reda på, då pappa är så förvirrad att han inte vet något längre. :(
Faster bor i Malmö, men nu ser hon sin chans att flytta till våran stad, och då vill hon bo "en tid i huset" säger hon? Eftersom hon står för huset kan vi ju inte neka detta om vi inte hittar testamentet från farmor... men vart hittar man det nånstanns? Jag tycker att hon kan sälja sin lägenhet, och hitta en här i stan direkt i stället, det kostar mycket att flytta två gånger. Sen tror jag ju också att hon kommer bli kvar i huset ifall hon flyttar in där "så länge".
Min syster och jag har förklarat för henne att vi tycker att hon inte ska flytta in i huset... Å, vad krångligt allt är... Jag har erbjudit mig att köra henne på lägenhetsvisningar, men hon verkar inte intresserad. Till saken hör också att en annan dam, som är brorsdotter till min "låtsasfarfar" har nyckel till huset, trots att hon inte har där att göra nu när han flyttat, men min faster vägrar plocka från henne nycklen. Tycker att pappa och mamma borde få en nyckel istället... Suck, det är så mycket runt omkring som jag inte skrivit här, för jag vill inte lägga ut detaljer...
Hur sjutton går vi nu tillväga? Jag vill att pappa ska få ut pengarna för huset innan han går bort, han har pratat länge om detta arv.. Hur förklarar jag detta för min faster? Hon borde ju förstå, men det låter så "girigt" att säga att pappa "längtat" efter arvet... SUCK, behövde nog bara skriva av mig tror jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar